Tuesday, September 4, 2012

Renungan 04 September 2012

Renungan Harian Katolik "Bahasa Kasih"
Selasa, 04 September 2012
 

1Kor 2:10b-16
Mzm 145:8-14
Luk 4:31-37 


JEDELA FIRMAN 

Mereka takjub mendengar pengajaran-Nya, sebab perkataan-Nya penuh kuasa.
- Luk 4:32
 
Salah satu penyebab konflik yang sering terjadi adalah perkataan. Terkadang tanpa kita sadari perkataan yang kita lontarkan menyakiti orang lain, sekalipun mungkin kita tidak bermaksud demikian.
Sadar ataupun tidak, seringkali perkataan bisa menghancurkan suatu relasi.

Tak terkecuali dalam kehidupan menggereja. Sekalipun kita mengaku sebagai pengikut Tuhan, banyak dari kita yang tidak pandai menjaga perkataan kita sehingga menimbulkan pertentangan dan kesalahpahaman di antara umat Tuhan. Apalagi terhadap orang yang kita tidak sukai, akan lebih mudah bagi kita untuk berbicara blak-blak-an yang bisa semakin memperburuk relasi yang sudah tidak baik sejak awalnya.

Satu cara yang paling mudah untuk mengatasi kelemahan dalam perkataan ini adalah dengan membaca firmanNya setiap hari. Saya percaya jika kita mengisi hati dan pikiran kita dengan firman Tuhan di awal hari, maka firman itulah yang akan tertanam dalam diri kita sehingga kita akan lebih dimampukan untuk mengendalikan diri dalam perkataan yang kita ucapkan.
Firman Tuhan itu penuh kuasa.
Jadi kita memasukkannya dalam diri kita, saya yakin firman itu pula yang akan keluar dari mulut kita ketika kita berkata-kata terhadap orang lain yang kita temui dalam hidup kita. (Lid) 
 

Bagaimana dengan perkataan yang keluar dari mulut saya?

No comments:

Post a Comment